Çok defa liderler astlarının gereksiz
ihtiyaçları için garetlerini kısa vadeli gayeler üzerinde teksif ederler. Uzun vadede bu, hem askere hem birliğe zarar
verir.
Üst rütbedeki liderler astına inisiyatif
vermedikçe astı gelişmeyecektir.
Tecrübe
ile öğrenmek için astlarına fırsat vermede başarısızlığa uğrayan üst rütbedeki
lider en önemli sorumluluğunu yerine getirmemiş olur.
Bir lider emir komuta zincirinde yükseldikçe
birliğin çapı büyür, fakat birliğin hareketler, üzerindeki direkt etkisi
azalır.
Sık sık öfkelenme, huysuzluk ve galiz konuşmak
kontrol ve disiplin noksanlığı belirtisidir.
Askeri alanda binlerce kişinin hayatı birkaç
liderin elindedir. Bu liderler tereddüt vermeyen doğruluğa sahip olmalıdır.
Liderler en yüksek karargaha giden raporlara
doğru gerçekleri ihtiva etmelidir.
Muhakeme için teknik bilgi şarttır. Bu da ancak
soru sormakla olur.
Lider insaflı tutarlı ve çabuk olmalıdır.
Günümüz insanlarına okullarda mahallelerde
sorgulama, nalamadığını sorma sürekli neden arama, rasyonelleşme g,b, unsurlar
öğretilmiştir. Bu da askerliğe yansımış erler yaptıkları işlerin nedenlerini
sorgulamaya başlamıştır. Bu nedenle bir
emir verildiğinde nedeniyle birlikte ifade edilmelidir. Bu şekilde asker
lidere birliğe karşı daha iyi bir davranışa sahip olur. Üstelik yokluğunuzda
aynı gerekçelere istinaden benzer kararlar verilebilir. O görevi ve görevdeki
sorumluluğu bildiğinde takımın amacına uygun bir ama seçebilir. Bununla
birlikte bir lider her zaman neden berlitmek zorunda değildir. Bu zamanlarda
arkasında vbir gerekçe olduğu anlaşılacaktır. Ayrıca asker bilemdiğinden korkar
ve okunda söylenti yayılır.
Nasıl yapılacağını değil ne yapılacağını söyle
inisiyatif ver sonucunda onu sorumlu tut.
Samimi
hataları kabul et.
Astlar aşırı nezaket ve tacizden rahatsız
olurlar.
PROFESYONELLİK
VE AHLAK
·
Askerlik yaşam sağlamının bir vasıtasıdır, fakat
esas amacını teşkil etmez.
·
Liderlikte
niyet yeterli değildir. Gaye her zaman vasıtayı haklı çıkarmaz.
·
Verilen
emirler mantıklı olmalıdır. Bunun içinde arada züngün bir iletişim şarttır.
Sebebi açıklanamayacak bazı görevler vardır. Liderler bunların askerler
arasında memnuniyetsizlik çıkaracağını bilmelidir.
·
Standartlarla karşılaşan askerler bu
standartları ihlal edenlerin cezalandırılmasını bekelr.
·
Herkes değerli olduğuna inandığı şeylere veya
değer yargılarına uygun olarak yaşar. Bir insanın değer yargısı onun
düşüncesini ve faaliyetlerini harekete geçirir. İnanç ve davranış farklılıkları
insanların olayları farklı görmelerine farklı reaksiyon göstermelerine neden
olur.{bunu neden yapıyor anlamıyorum.}
·
Bu müesseseler vasıtasıyla bir davranış kuralı
yaygın hale getirilir ve bir bakıma insanların gelişmelerinin ilk safhasında
güven sağlar. Sadece kensisinden beklenileni öğrenmez hareketlerinden dolayı
kendi kendisi ni mükafatlandıran veya cezalandırımasını sağlayacak değer
sistemi de meydana getirir.
DAVRANIŞLAR
Duruma uymanıza yardım edenler
Her birimziin tahayyül ettiği şeyi savunmazsa yardım eden
davranışlar
Değerlerimizi ifade eden davranışlar
İnsanları, olayları, tecrübeleri sınıflandıramya tabi
tuttuğu davranışlar,
Daha önceki tecrübelerine cevap vermeyen olaylar ve
şahıslarla karşılaştığı zaman kendisinde mevcut davranışlarıyla mukayese
eder.(anne- yanlış adım-asker)
BEŞERİ
İHTİYAÇLAR
Bir şahsın varoluşu zihin ve duygusal dengesi için
gereklidir.
Lider askerlerin şahsi endişelerinden kurtulup vazife ile
ilgilenmesi için gerekli güvenliği sağlamalıdır.
Bir işi
denerse başarabileceği hissi
Yaptığı
maddi manevi işler dolayısıyla takdir hissi
Kendini
tutma hissi
Cezalandırabileceğini
değerlendirilmesi
Liderler adamlarını
destekleyecek onlara cesaret vererrek ve
yardım ederek ellerinden geleni yaptıktan sonra hata yapsalar bile cezalandırılımayacaklarını
gösterek, astlarını güvenini kazanabilir.
Suç işleyenler adil bir şekilde cezalandırılmalıdır. Aksi
takdirde kurallara uyna askerlerin samimşiyeti ve bağlılığı azalacak ; suç
işleyenlerde suç cezasız kaldığı için suçu iyice benimseyecektir. Bu tip
davranışlar ilk meydana gelişince süratle ve kesin oalrak cezalandırılırsa bu
insan kurtarılabilir.
Kaibliyet eksizliğinden dolayı ceza vermek çok tehlikelidir.
Eğer yapabileceğinin en iyisini yaptığuında başarısız olur
cezalandırılırsa bir daha denmeye kalkışmayacktır.
Gücenecektir. Bu nedenle onsa fazladan ayrı eğitim
yaptırılımalı , fakat bu ilave eğitimin sebebi anlaşılır bir şekilde izah
edilirse menfi tesir uyandırmayacaktır.
Kendi boş vaktinden gitmemesi için daha çok çalışacaktır.
Hayal kırıklıkları çoğunlukla küçüktür ama üstüste gelince
ruhi bunalımlara neden olabilir.
HAYAL KIRIKLIĞINA KARŞI VERİLEN TEPKİLER
1.
Tecavüz/düşmanlık)
a.
Aleyhte konuşma
2.
Bahane Bulma
a.
Üstü suçlama
3.
Çocukça hareketler
4.
İnatçılık
5.
Vazgeçme(ilgisizlik,ümitsizlik)
6.
Menfilik
HAYAL KIRIKLIĞI İLE MÜCADELE
Ø
Hayal kırıklığının sebebi bulunmalı, Dış
görünüşe değil özüne yönelmelidir.
Ø
Baskı yetkisiz kimselerden ve keyfi olarak
geliyorsa tabii eğilim ona mukavemet etmektir.
Ø
İyi tanzim edilmiş normal bir yaşam
baskısızlıktan değil baskı ile mücadele etmeyi öğrenmekle olur.
PROBLEM
ÇÖZME
Hazırlık
|
Problem tespiti
|
|
Bilgitoplama
|
Karar
|
Hareket tarzları tespiti
|
|
Hareket tarzları mukayeesi
|
|
Seçim
|
uygulama
|
Değerlendirip uygulama
|
§
Her karar ümit içinde meydana gelecek herşeyin ışığında
verilmelidir.
§
İvedi karar verirken uzun vadeyi düşünmek
gerekir.
§
BÜTÜN
KARARLAKOMUTA ZİNCİRİ İÇİNDE MÜMKÜN OLAN ALT SEVİYEDE ALINMALIDIR. BU LİDERLERN
DÜRTÜ YETENEK VE KABİLİYETİNİ ARTTIRACAKTIR.
§
Üstlerin fikirlerinin tersi menfidir.
§
Asker her zaman sızlanır, sen onlar
sızlanmadığında üzülmelisin.
§
Bilgi önemli değildir, bilgi üretenler geçmiş
bir zihni kapasiteye sahip değildir inancı
§
Güç duruma düşerim düşüncesi
§
Üstler kötü şeyleri duymak istemezler
Ü
Liderler sosyal grupların tesirine güvenmemeye
ve bunların birlik için iyi olmadıklarına inanmaya mütemayildirler. Aksine bu
guruplaryüksek bir morale ve iyi bir kaabiliyete ulaşabilir.
Ü
Ordu içerisinde üçüncü gayri resmi muharebe
sistemi “dedikodu”dur.
Ü
Dedikodu her zman zararlı değildir. Lider dedikodu
vasıtasıyla birlik içinde neler olup bittiğini öğrenebilir.
Ü
Danışma bir adamın iyi bir iş ypmasından ötürü
sırtını sıvazlamısndan azarlamak için esas duruşa almasına kadar değişebilir.
Ü
Her lider personeline yakın olmalıdır. Bir
askeri yardıma ihtiyacı olduğu zaman hazır olmasıyla gerçekleşir. Lider
kendisinin beğenileri, hoşnutsuzlukları, eğilimleri ve önyargıları olduğunu
kabul etmelidir.
Ü
Güvenilirliği idame etmelidir.”Benim de senin
gibi bir sorunum var” yaklaşımından kaçınmalıdırlar.
Ü
Danışman değişmesi için cesaret ve destek
sağlar.
Ü
İyileşmesi için bilgi ve bilgi kaynakları verir.
Ü
Mevcut duygu ve düşüncelerini destekleyici rol
oynar.
DANIŞMA
YAKLAŞIMLARI
Q
Yöneltici yaklaşım
§
Bilginin nerede gerekli olduğunun bulunması
Q
Yöneltici olmayan yaklaşım
§
Kişisel bir konu(kitapta yoksa)
§
Kendi sorununu kendi yardım ve rehberliği ile
çözmek
§
Bu yolda onunla olduğu hissi verir.
Q
Seçimli yaklaşım
§
Yöneltici+yöneltici olmayan
§
Herkes yardım istemez bu nedenle lider
personelinden yardıma ihtiyacı olanları anlayacak kadar tanımalıdır.
SESSİZ
AĞLAMA EMARELERİ
«
İyi bir icracı normalin altında görev icra eder.
«
Dikkatsiz davranışlarda bulunur.
«
Aşırı derecede içmeye başlar.
«
Kasıtlı olarak olumsuz davranışlar sergiler.
«
Toplantı uzatır.”Bir kişinin bir sonucu varsa ne
olur?” gibi sorular sorar.
i.
Görüşmenin ilk bir kaç dakikası en kritik
zamandır. Bu safhada sahne hazılanır ve görüşmenin tümü için hava yaratılır.
ii.
Görüşlerinin önemli olduğunu hissettirmelidir.
iii.
Görüşmeyi yönetmelidir.
iv.
Bazen müzakere yavaşlayabilir. Lider bu durumda
sorular sorarak bunu hızlandırabilir.
v.
Evet-hayır sorusundan çok kim, nerede, niçin ,
ne gibi sorular hem ayrıntı hem de zaman kazanma açısından önemlidir.
vi.
Görüşmenin amacı elde edildiğinde konuşmayı
bitimek için nazik ve arkadaşca bir hava içinde danışan serbest bırakılmalıdır.
o
Bir lider eğer birliğini etkileyemezse görevini
yapmamış olur.
o
Biray teşvik, telkin, mükafat, ilgi bekler. Bu
gereksinimlerin temininde yapılan hata ciddi sorunlara yol açar.
o
Otoriter lider personeli karar vermede kullanır
ama karar hakkını kendisinde tutar.
“bu sorunun çözümlenmesinde önemli katkısı olacak herkesi dinledim mi?”
o
Moral askerin davranışının özet toplamıdır.
Moral disiplin birlik ruhu ve beceridi tohumlarının ekildiği bereketli
topraklardır.
§
Davaya ve göreve inanmayı öğret
§
Kendine, liderine, eğitimine güvenmeyi öğret
§
Etkin bir mükafat sistemi tesis et
§
Aileleriyle olan bağını güçlendir.
o
Birlik
ruhu: Birliğin üyeleri tarafından gösterilen o birliğe bağlılık guru ve
heycandır.
§
Yeni gelen personele birliğin tarihi,
personellerin ve halihazır rolünü içeren bildiriyle karşılar.
o
Disiplin:
Emirlere kati olarak uymayı ve emir
mevcut olmadığında uygun karakterin başlatılmasını mümkün kılan birey ve
grup davranışlardır.
§
Kendi davranışlarınla örnek ol.
§
Ceza ve mükafatta adil ol.
§
Kendiliğinden disiplinlerini geliştirilmesini
teşvik et.
UYUŞTURUCU İLE MÜCADELE
Uyuşturucu
kulanmak düşünülerek verilen bir karar olmaktan ziyade; içerisinde bulunulan
ruhi durumun sonucudur. Bu nedenle de bu vakalar bireysel ele alınmalı, kişiler
gruplaştırılmalıdır.
Ceza
verilmeden önce şunu düşünmek gereklidir.
“ceza
mı önemlidir yoksa o kişinin ilerideki çalışması mı?”
Diğerlerine
ders olsun diye bir kişiye aşırı örnek ceza vermek yarardan çok zarar getirir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder