7 Eylül 2015 Pazartesi

ASKERİ LİDERLİK

*      Çok defa liderler astlarının gereksiz ihtiyaçları için garetlerini kısa vadeli gayeler üzerinde teksif ederler.  Uzun vadede bu, hem askere hem birliğe zarar verir.
*      Üst rütbedeki liderler astına inisiyatif vermedikçe astı gelişmeyecektir.
*      Tecrübe ile öğrenmek için astlarına fırsat vermede başarısızlığa uğrayan üst rütbedeki lider en önemli sorumluluğunu yerine getirmemiş olur.
*      Bir lider emir komuta zincirinde yükseldikçe birliğin çapı büyür, fakat birliğin hareketler, üzerindeki direkt etkisi azalır.
*      Sık sık öfkelenme, huysuzluk ve galiz konuşmak kontrol ve disiplin noksanlığı belirtisidir.
*      Askeri alanda binlerce kişinin hayatı birkaç liderin elindedir. Bu liderler tereddüt vermeyen doğruluğa sahip olmalıdır.
*      Liderler en yüksek karargaha giden raporlara doğru gerçekleri ihtiva etmelidir.
*      Muhakeme için teknik bilgi şarttır. Bu da ancak soru sormakla olur.
*      Lider insaflı tutarlı ve çabuk olmalıdır.
*      Günümüz insanlarına okullarda mahallelerde sorgulama, nalamadığını sorma sürekli neden arama, rasyonelleşme g,b, unsurlar öğretilmiştir. Bu da askerliğe yansımış erler yaptıkları işlerin nedenlerini sorgulamaya başlamıştır. Bu nedenle bir  emir verildiğinde nedeniyle birlikte ifade edilmelidir. Bu şekilde asker lidere birliğe karşı daha iyi bir davranışa sahip olur. Üstelik yokluğunuzda aynı gerekçelere istinaden benzer kararlar verilebilir. O görevi ve görevdeki sorumluluğu bildiğinde takımın amacına uygun bir ama seçebilir. Bununla birlikte bir lider her zaman neden berlitmek zorunda değildir. Bu zamanlarda arkasında vbir gerekçe olduğu anlaşılacaktır. Ayrıca asker bilemdiğinden korkar ve okunda söylenti yayılır.
*      Nasıl yapılacağını değil ne yapılacağını söyle inisiyatif ver sonucunda onu sorumlu tut.
*       Samimi hataları kabul et.
*      Astlar aşırı nezaket ve tacizden rahatsız olurlar.

PROFESYONELLİK VE  AHLAK
·         Askerlik yaşam sağlamının bir vasıtasıdır, fakat esas amacını teşkil etmez.
·         Liderlikte niyet yeterli değildir. Gaye her zaman vasıtayı haklı çıkarmaz.
·         Verilen emirler mantıklı olmalıdır. Bunun içinde arada züngün bir iletişim şarttır. Sebebi açıklanamayacak bazı görevler vardır. Liderler bunların askerler arasında memnuniyetsizlik çıkaracağını bilmelidir.
·         Standartlarla karşılaşan askerler bu standartları ihlal edenlerin cezalandırılmasını bekelr.
·         Herkes değerli olduğuna inandığı şeylere veya değer yargılarına uygun olarak yaşar. Bir insanın değer yargısı onun düşüncesini ve faaliyetlerini harekete geçirir. İnanç ve davranış farklılıkları insanların olayları farklı görmelerine farklı reaksiyon göstermelerine neden olur.{bunu neden yapıyor anlamıyorum.}
·         Bu müesseseler vasıtasıyla bir davranış kuralı yaygın hale getirilir ve bir bakıma insanların gelişmelerinin ilk safhasında güven sağlar. Sadece kensisinden beklenileni öğrenmez hareketlerinden dolayı kendi kendisi ni mükafatlandıran veya cezalandırımasını sağlayacak değer sistemi de meydana getirir.

DAVRANIŞLAR
Duruma uymanıza yardım edenler
Her birimziin tahayyül ettiği şeyi savunmazsa yardım eden davranışlar
Değerlerimizi ifade eden davranışlar
İnsanları, olayları, tecrübeleri sınıflandıramya tabi tuttuğu davranışlar,
Daha önceki tecrübelerine cevap vermeyen olaylar ve şahıslarla karşılaştığı zaman kendisinde mevcut davranışlarıyla mukayese eder.(anne- yanlış adım-asker)
BEŞERİ İHTİYAÇLAR
Bir şahsın varoluşu zihin ve duygusal dengesi için gereklidir.
Lider askerlerin şahsi endişelerinden kurtulup vazife ile ilgilenmesi için gerekli güvenliği sağlamalıdır.
                Bir işi denerse başarabileceği hissi
                Yaptığı maddi manevi işler dolayısıyla takdir hissi
                Kendini tutma hissi
                Cezalandırabileceğini değerlendirilmesi
Liderler adamlarını destekleyecek  onlara cesaret vererrek ve yardım ederek ellerinden geleni yaptıktan sonra hata yapsalar bile cezalandırılımayacaklarını gösterek, astlarını güvenini kazanabilir.
Suç işleyenler adil bir şekilde cezalandırılmalıdır. Aksi takdirde kurallara uyna askerlerin samimşiyeti ve bağlılığı azalacak ; suç işleyenlerde suç cezasız kaldığı için suçu iyice benimseyecektir. Bu tip davranışlar ilk meydana gelişince süratle ve kesin oalrak cezalandırılırsa bu insan kurtarılabilir.
Kaibliyet eksizliğinden dolayı ceza vermek çok tehlikelidir.
Eğer yapabileceğinin en iyisini yaptığuında başarısız olur cezalandırılırsa bir daha denmeye kalkışmayacktır.
Gücenecektir. Bu nedenle onsa fazladan ayrı eğitim yaptırılımalı , fakat bu ilave eğitimin sebebi anlaşılır bir şekilde izah edilirse menfi tesir uyandırmayacaktır.
Kendi boş vaktinden gitmemesi için daha çok çalışacaktır.
Hayal kırıklıkları çoğunlukla küçüktür ama üstüste gelince ruhi bunalımlara neden olabilir.
HAYAL KIRIKLIĞINA KARŞI VERİLEN TEPKİLER
1.       Tecavüz/düşmanlık)
a.       Aleyhte konuşma
2.       Bahane Bulma
a.       Üstü suçlama
3.       Çocukça hareketler
4.       İnatçılık
5.       Vazgeçme(ilgisizlik,ümitsizlik)
6.       Menfilik

HAYAL KIRIKLIĞI İLE MÜCADELE
Ø  Hayal kırıklığının sebebi bulunmalı, Dış görünüşe değil özüne yönelmelidir.
Ø  Baskı yetkisiz kimselerden ve keyfi olarak geliyorsa tabii eğilim ona mukavemet etmektir.
Ø  İyi tanzim edilmiş normal bir yaşam baskısızlıktan değil baskı ile mücadele etmeyi öğrenmekle olur.
PROBLEM ÇÖZME
Hazırlık
Problem tespiti

Bilgitoplama
Karar
Hareket tarzları tespiti

Hareket tarzları mukayeesi

Seçim
uygulama
Değerlendirip uygulama


§  Her karar ümit içinde meydana gelecek herşeyin ışığında verilmelidir.
§  İvedi karar verirken uzun vadeyi düşünmek gerekir.
§  BÜTÜN KARARLAKOMUTA ZİNCİRİ İÇİNDE MÜMKÜN OLAN ALT SEVİYEDE ALINMALIDIR. BU LİDERLERN DÜRTÜ YETENEK VE KABİLİYETİNİ ARTTIRACAKTIR.
§  Üstlerin fikirlerinin tersi menfidir.
§  Asker her zaman sızlanır, sen onlar sızlanmadığında üzülmelisin.
§  Bilgi önemli değildir, bilgi üretenler geçmiş bir zihni kapasiteye sahip değildir inancı
§  Güç duruma düşerim düşüncesi
§  Üstler kötü şeyleri duymak istemezler
Ü  Liderler sosyal grupların tesirine güvenmemeye ve bunların birlik için iyi olmadıklarına inanmaya mütemayildirler. Aksine bu guruplaryüksek bir morale ve iyi bir kaabiliyete ulaşabilir.
Ü  Ordu içerisinde üçüncü gayri resmi muharebe sistemi “dedikodu”dur.
Ü  Dedikodu her zman zararlı değildir. Lider dedikodu vasıtasıyla birlik içinde neler olup bittiğini öğrenebilir.
Ü  Danışma bir adamın iyi bir iş ypmasından ötürü sırtını sıvazlamısndan azarlamak için esas duruşa almasına kadar değişebilir.
Ü  Her lider personeline yakın olmalıdır. Bir askeri yardıma ihtiyacı olduğu zaman hazır olmasıyla gerçekleşir. Lider kendisinin beğenileri, hoşnutsuzlukları, eğilimleri ve önyargıları olduğunu kabul etmelidir.
Ü  Güvenilirliği idame etmelidir.”Benim de senin gibi bir sorunum var” yaklaşımından kaçınmalıdırlar.
Ü  Danışman değişmesi için cesaret ve destek sağlar.
Ü  İyileşmesi için bilgi ve bilgi kaynakları verir.
Ü  Mevcut duygu ve düşüncelerini destekleyici rol oynar.
DANIŞMA YAKLAŞIMLARI

Q  Yöneltici yaklaşım
§  Bilginin nerede gerekli olduğunun bulunması
Q  Yöneltici olmayan yaklaşım
§  Kişisel bir konu(kitapta yoksa)
§  Kendi sorununu kendi yardım ve rehberliği ile çözmek
§  Bu yolda onunla olduğu hissi verir.
Q  Seçimli yaklaşım
§  Yöneltici+yöneltici olmayan
§  Herkes yardım istemez bu nedenle lider personelinden yardıma ihtiyacı olanları anlayacak kadar tanımalıdır.
SESSİZ AĞLAMA EMARELERİ
«  İyi bir icracı normalin altında görev icra eder.
«  Dikkatsiz davranışlarda bulunur.
«  Aşırı derecede içmeye başlar.
«  Kasıtlı olarak olumsuz davranışlar sergiler.
«  Toplantı uzatır.”Bir kişinin bir sonucu varsa ne olur?” gibi sorular sorar.
         i.            Görüşmenin ilk bir kaç dakikası en kritik zamandır. Bu safhada sahne hazılanır ve görüşmenin tümü için hava yaratılır.
       ii.            Görüşlerinin önemli olduğunu hissettirmelidir.
      iii.            Görüşmeyi yönetmelidir.
     iv.            Bazen müzakere yavaşlayabilir. Lider bu durumda sorular sorarak bunu hızlandırabilir.
       v.            Evet-hayır sorusundan çok kim, nerede, niçin , ne gibi sorular hem ayrıntı hem de zaman kazanma açısından önemlidir.
     vi.            Görüşmenin amacı elde edildiğinde konuşmayı bitimek için nazik ve arkadaşca bir hava içinde danışan serbest bırakılmalıdır.
o   Bir lider eğer birliğini etkileyemezse görevini yapmamış olur.
o   Biray teşvik, telkin, mükafat, ilgi bekler. Bu gereksinimlerin temininde yapılan hata ciddi sorunlara yol açar.
o   Otoriter lider personeli karar vermede kullanır ama karar hakkını kendisinde tutar.
“bu sorunun çözümlenmesinde önemli katkısı olacak herkesi dinledim mi?”
o   Moral askerin davranışının özet toplamıdır. Moral disiplin birlik ruhu ve beceridi tohumlarının ekildiği bereketli topraklardır.
§  Davaya ve göreve inanmayı öğret
§  Kendine, liderine, eğitimine güvenmeyi öğret
§  Etkin bir mükafat sistemi tesis et
§  Aileleriyle olan bağını güçlendir.
o   Birlik ruhu: Birliğin üyeleri tarafından gösterilen o birliğe bağlılık guru ve heycandır.
§  Yeni gelen personele birliğin tarihi, personellerin ve halihazır rolünü içeren bildiriyle karşılar.
o   Disiplin: Emirlere kati olarak uymayı ve emir mevcut olmadığında uygun karakterin başlatılmasını mümkün kılan birey ve grup davranışlardır.
§  Kendi davranışlarınla örnek ol.
§  Ceza ve mükafatta adil ol.
§  Kendiliğinden disiplinlerini geliştirilmesini teşvik et.

UYUŞTURUCU İLE MÜCADELE
                Uyuşturucu kulanmak düşünülerek verilen bir karar olmaktan ziyade; içerisinde bulunulan ruhi durumun sonucudur. Bu nedenle de bu vakalar bireysel ele alınmalı, kişiler gruplaştırılmalıdır.
                Ceza verilmeden önce şunu düşünmek gereklidir.
                               “ceza mı önemlidir yoksa o kişinin ilerideki çalışması mı?”
                Diğerlerine ders olsun diye bir kişiye aşırı örnek ceza vermek yarardan çok zarar getirir.



                              


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder